accu informatie en revisie

Voor velen is de accu het meest mysterieuze onderdeel van een elektrische fiets. Onderstaande informatie is dan ook geschreven naar aanleiding van de vele vragen die extrabike heeft ontvangen omtrent de Accu, in de hoop meer duidelijkheid te geven over een van de belangrijkste onderdelen van uw elektrische fiets…

Een nieuwe e-bike accu besteld u voordelig en eenvoudig hier  WEBSHOP 

Accu revisie nimh
Is de accu van u fiets aan vervanging toe . Dan kunt u bij ons u accu voordelig laten reviseren. Wij vervangen de cellen en geven uw accu een 2e leven. Dit is vele malen voordeliger dan een gehele nieuwe accu. Wij kunnen dit doen bij o.a. Sparta pharos , Sparta finesse , Giant lafree twist , Batavus ego en vele anderen. Prijzen zijn voor 6 ah 24v nimh 172 euro en voor 9 ah 24v nimh 225 euro. Bijde type kunnen in de zelfde behuizing en kunnen met de originele lader geladen worden Voor andere voltage,s of amperage,s kunt u contact met ons opnemen. Voor de standaard paketten van de fietsen hierboven beschreven geld in het algemeen dat na het maken van een afspraak op de revisie gewacht kan worden. neem naast de accu ook altijd de acculader mee. 

Accu revisie li-ion 

Ook kunnen wij u li-ion accu reviseren doordat er geen standaard vormen en uitvoeringen zijn betreft dit altijd maatwerk. in veel gevallen bestaat er ook de mogelijkheid de accu van meer cappaciteit te voorzien dan de originele had. de revisie tijd voor deze modellen bedraagt 5 tot 10 werkdagen ivm het maatwerk. ook voor deze accu,s geld, neem of stuur altijd de accu lader mee. onder aan de pagina vind u een prijslijst met de accu,s die wij kunnen voorzien van nieuwe cellen. over het algemeen geld voor li-ion accu dat ze nog goed en volledig geladen moeten kunnen worden en geen storingen geven in het display van de fiets. anders wordt de accu eerst onderzocht of revisie mogelijk is de kosten hiervan bedragen 12,50 euro 

Offerte 

wenst u een offerte te ontvangen voor de revisie van u accu die niet in de lijst voorkomt stuur ons dan een e-mail met de gegevens van de fiets en accu, (merk type en bouwjaar) bij voorkeur.

wij werken uitsluiten met industrie kwaliteit celllen die zorgvuldig gepuntlast zijn ,  Tevens kunnen wij ook nauwkeurig de capaciteit van u accu meten. De kosten van deze meting bedrage 10 euro en u krijgt er een rapport van mee . 

De meest voorkomende accu’s worden hieronder even aangestipt. Er wordt nog altijd gezocht naar een accu die alles in zich verenigd en daarbij zijn de belangrijkste factoren de volgende: 

1. Productie mogelijkheden 
2. Prijs 
3. Energiedichtheid per gewicht 
4. Energiedichtheid per volume 
5. Duurzaamheid 
6. Milieu 

De toepassing van de accu is zeer bepalend voor wat de meest geschikte techniek is. 
Op dit moment wordt er erg veel onderzoek gedaan naar een accu techniek die de Lithium Ion Mangaan Nikkel techniek wordt genoemd, afgekort is de naam LIMA accu ontstaan. Een techniek waarbij de levensduur in theorie 10 jaar zal zijn of 2600 cycli.

De oudste en meest toegepaste techniek is de loodaccu. Ook de NiCD (nikkel cadmium) is een ieder wel bekend maar inmiddels op zijn retour vooral door de milieu technische nadelen. NiMH (nikkel metaalhydride) is ook veel gebruikt voor vele toepassingen die ook de NiCd accu kent. Sinds 1991 is de Lithium Ion techniek toegepast. In het begin nog een zeer gevaarlijke techniek om te produceren maar later uitgevoerd met kobalt en daarmee volledig veilig toepasbaar. 
Hieronder een overzicht met de meest belangrijke gegevens: 

Autotechniek 

NiCD 

Cadmium 

NiMH 

Metalhydride 

Pb SLA 

Sealed 

Li-Ion 

Cobalt 

Li-Ion 

Mangaan 

Li-Ion 

Phosphaat 

Spanning cel 

1,2 

1,2 

2,0 

3,6 - 3,7 

3,6 - 3,8 

3,3 

Laad tijd 

1h 

2 - 4h 

8 - 16h 

1,5 - 3,0h 

1h 

1h 

Energiedichtheid Wh/kg 

40 - 80 

60 - 120 

30 - 50 

150 - 190 

100 - 135 

90 - 120 

Overlaad tolerantie 

gemiddeld 

laag 

hoog 

laag 

laag 

laag 

Pluselectrode 

NiOOH 

NiOOH 

PbO2 

LiCoO2 

LiMN2O4 

LiFEPO4 

Max. ontlaadsnelheid 

20 C 

10 C 

10 C 

3 C 

30 C 

30 C 

Beste resultaat 

1 C 

0,5 C 

0,2 C 

1 C 

10 C 

10 C 

 

Levensduur in cycli 

500 - 800 

300 -500 

200 - 300 

300 - 500 

400 - 600 

1000 

 

Commercieel sinds 

1950 

1990 

1970 

1991 

1996 

2006 

Milieu belasting 

hoog 

middel 

recycle 

laag 

laag 

laag 

Robuustheid 

zeer hoog 

goed 

hoog 

matig 

matig 

matig 

Er zijn op dit moment 4 meest voorkomende typen voor het gebruik in elektrische fietsen (waarvan de eerste eigenlijk niet meer in nieuwe fietsen wordt gebruikt.). De Nikkel Cadmium (NiCd),de Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh), de Li-Ion accu en de nieuwste de LiFePo4.

NiCd accu
Deze accu zal u niet veel meer tegen komen, en zult u alleen nog in 2de hands fietsen terugvinden. De NiCd accu is geheel vervangen door de NiMh accu.
Voordelen: robuust, goede levensduur. Hoge vermogensopname geen probleem, goede energiedichtheid, Afhankelijk van gebruik tussen de 500 en 1000 opladingen voor vervanging.
Nadelen: milieuvraagstukken en daardoor steeds duurder wordend.

NiMh accu
De NiMh hebben de NiCd accu´s vervangen voor het huis / tuin en keukengebruik. Het prijsverschil in productie en aanschaf is eigenlijk geen belemmering meer om NiCd te gebruiken, de NiMh zijn in Europa op dit moment de standaard. Wereldwijd is er een verschuiving in de toepassing E-bikes naar de moderne Lithium technieken.
Voordelen: Goed beschikbaar, kunnen tegen sterk wisselende vermogensafgifte, hoge energiedichtheid.
Nadelen: Wat minder levensduur t.o.v. de NiCD en Lithium technieken.

Vanwege de zelfontlading van dit type batterij is een regelmatige lading: bij stilstand toch elke maand een keer laden, aanbevolen. Bij ingebouwde batterijen zoals bij de fietsen van Sparta, Batavus en Koga Miyata kan de fiets als u deze niet gebruikt altijd aan de lader staan. Ook laders met een druppelfunctie mogen aan de batterij aangesloten blijven totdat u de fiets weer gebruikt. Het geheugeneffect (memory effect) is voor NiMh vrijwel nihil. De zelfontlading van een NiMh accu is groter dan van een NiCd accu. U zult vaker moeten herladen ook indien de accu is opgeslagen. De gebruiksmogelijkheden van de NiMh cellen zijn beperkt van –5 graden Celsius tot ca 40 graden Celsius.

Li-ION accu
Een lithium-ion accu is een accu waar het materiaal Lithium in verwerkt zit. Dit is een verzamelnaam voor lithium batterijen en die zijn op dit moment met een opmars bezig. Dus iedere soort accu, LiPo, LiFePo4, Li-NCM (ookwel NMC, MNC ), LiCoMgO2… zijn allemaal lithium accu’s. Andersom is dat niet zo. Niet iedere Lithium-ion Accu is een Lithium Polymeer Accu. Geen geheugeneffect meer en refreshen is ook niet meer nodig. Wellicht is dit type accu bij U bekend daar deze in afgeslankte vorm gebruikt worden in MP3 spelers, mobiele telefoons, etc.
Voordelen: Licht van gewicht, relatief veel capaciteit.
Nadelen: De prijs is op dit moment nog hoog.

Een lithium-Polymeer accu is iedere accu waar lithium en een polymeer materiaal in verwerkt zit. Een polymeer betekent: “een samenvoeging van andere materialen”. De meeste Lithium-Polymeer accu’s zijn LiCoO2 (Lithium + Cobalt + diOxide) of Li-MnO2 (Lithium + Mangaan + diOxide) men hoort weleens over LiFePO4 (Lithium + IJzer + Fosfor + tetraOxide) dat is ook een Lithium-Polymeer én dus ook een Lithium-ion accu.

Dus:
Litium-ion (Li-ion genoemt)
Lithium-Polymeer (LiPo genoemt) == Litium-ion
LiFePO4 (soms LFP genoemt) == Lithium-Polymeer == Litium-ion
Li-NCM == Lithium-Polymeer == Litium-ion

Wat eigenlijk véél belangrijker is is de kwaliteit van de cellen die gebruikt worden. Er zijn A-B-C-D-E-F en ungraded cellen te koop “op de markt”. Daarvan hoort de consument helemaal nooit iets.
De cellen in accu behuizingen zijn over het algemeen “18650″ cellen (vorm ongeveer aan een AA batterij)
met een “nominale voltage” van 3.6V en een daadwerkelijke voltage (zie hieronder) dat varieert.
Alle accu cellen komen vanaf dezelfde productie lijn van 1 producent en hebben de naam van de producent, aan het einde worden ze zogenaamd ge-grade. A (4.2V) en B (4.0V) grading gebruiken de cel-fabrikanten voor hun eigen klanten.


C (3.8V) en D (3.6V) grading verkopen ze aan individuele accupakket bouwers waarbij ze erbij vermelden dat die niet onder de naam van die producent verkocht mogen worden (wat in de praktijk toch gewoon gebeurt)
E (3.4V) en F (3.2V) grading verkopen ze aan opkopers waarbij de naam van de producent weer niet gebruikt mag worden (die het dan weer doorverkopen aan handelaren die het weer als cellen van die producent op de markt brengen) Ungraded (3.0V of lager!) word verkocht aan partijen die ze eigenlijk moeten recyclen (maar die vaak ook de ungraded cellen gewoon weer aan opkopers verkopen… en die… je begrijpt het…).

De consument denkt vaak “als ik dat-en-dat materiaal koop, dan koop ik iets goeds”. Dat is dus niet helemaal waar:

Een Li-LiFePO4 in F-grade (10Ah x 3.2V = 320Wh, op het etiket staat dan gewoon 360Wh: 10Ah x 3.6V) is stukken slechter dan een simpele Lithium accu in A-grade (10Ah x 4.2V = 420Wh, waar óók 360Wh op het etiket staat).

In cijfers:
Stel, iemand neemt 100Watt per uur af met de accu’s in het voorgaande voorbeeld:
Bij de “nieuwe” LiFePO4 F-grade kan hij dan 3.2 uur (+/- 64 Km) fietsen en bij de “oude” Li-ion A-grade 4.2 uur (+/- 84 Km), voordat de accu leeg is. Let hier dus goed op bij aanschaf van de juiste accu.

LiFePo4 (lithiumijzerfosfaat) accu
Het grote voordeel, zoals ook bij de Li-Ion, t.o.v. NiCad en NiMH is het lagere gewicht en de grotere capaciteit van de cellen maar wel minder dan bij de Li-Ion. Doormiddel van het serieel en/of parallel schakelen is het mogelijk een accupack te maken welke geschikt is voor diverse toepassingen.

U vindt met regelmaat gegevens op de batterijen die worden toegepast zoals spanning in volts (V) en de C. Dit staat voor de capaciteit van de accu uitgedrukt in mAh. Het aantal milli ampere dat de accu in een uur kan leveren. Spanning en capaciteit geven samen het vermogen van de batterij.

Laden en ontladen van lithium cellen
Lithium cellen zijn vergeleken met NiCd en NiMH cellen veel kritischer bij het laden en ontladen. Er zijn twee zaken waar u absoluut rekening mee moet houden bij het laden en ontladen en dat is de maximale ontlaadspanning en maximale laadspanning. Het is bij deze technieken erg belangrijk dat de batterij beter wordt gecontroleerd op laadstroom, laadspanning en ontlaadstroom en ontlaad spanningen. Dit mag niet, nooit buiten de vastgestelde waarden vallen. Gebeurt dit wel dan is de kans groot dat de cellen beschadigd raken, of zelfs spontaan in brand vliegen. Om dit te realiseren op een voor u veilige manier wordt de batterij uitgerust met een BMS (batterij management systeem). Dit zorgt voor een goede en veilige prestatie van alle Lithium batterijen zonder dat u er rekening mee hoeft te houden. Let op: het BMS is afhankelijk van het type lithium cel dat wordt gebruikt. Alle lithium batterijen kunnen gevaar opleveren als u daar zelf mee gaat experimenteren! Dus voor uw veiligheid nooit doen! Het is ook noodzaak dat u de gebruiksaanwijzing van de fiets, accu en lader goed doorleest om problemen te voorkomen.

LiFePo4 staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op het gebied van accu’s. Op dit moment zijn er inmiddels al diverse elektrische fietsen te koop met dit soort type accu. Eén van de grote voordelen van LiFePo4 is de langere levensduur maar de techniek heeft t.o.v. Li-Ion nog altijd een wat geringe capaciteit binnen het zelfde gewicht en volume. Het andere grote voordeel is dat dit de meest veilige lithium techniek is die op dit moment bestaat.

U kunt op de elektrische fiets de batterij dus zonder problemen ‘leeg rijden’ zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden.

Door al deze voordelen zal de LiFePo4-accu vermoedelijk binnen enkele jaren standaard op de elektrische fiets te vinden zijn en naast de fiets ook op vele andere vormen van elektrisch vervoer. Het enige nadeel is de prijs van de accu op dit moment.

De voor- en de nadelen van de accu’s op een rij

1 – Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh)
Voordelen: Redelijk energie dichtheid en bestand tegen sterk wisselende vermogensafgifte.
Nadelen: Wat kortere levensduur en kan slecht tegen temperatuur schommelingen.

2 - Li-Ion accu

Voordelen: Hoge capaciteit.
Nadelen: In vergelijking met de LiFePo4 een iets kortere levensduur en vrij prijzig in aanschaf.

Hoe vergelijk ik de verschillende capaciteiten?
Dit onderdeel zorgt voor veel verwarring. De capaciteit van de accu wordt gemeten in ampère uren (Ah). Dit is de energieafgifte van de accu over een bepaalde periode. Helaas worden door de verschillende technologieën, verschillende tijdsperiodes gebruikt om dit weer te geven. Daardoor is een goed vergelijk altijd moeilijk.
Het vermogen van de batterij wordt bepaalt door de spanning en de capaciteit. Bijvoorbeeld een 36 volt 11Ah en een 24 volt 11Ah, hierbij is de eerste bijna 400watt uur en de tweede ruim 260 watt uur.
Dit bepaalt samen met de fiets hoever u kunt komen maar de actieradius wordt door veel meer bepaald en u moet dan denken aan: in hoeverre en hoeveel kracht heeft u om zelf mee te fietsen, de conditie en kwaliteit van de fiets, hoe hard zijn de banden want rolweerstand is een belangrijk gegeven, tegenwind of wind mee maar ook de top snelheid en het accelaratie vermogen van de fiets. Hierbij gedraagt de batterij zich eigenlijk net als de mens als het voor u zwaar fietsen is met een fiets zonder batterij dan is het voor de fiets met een batterij zwaar voor de batterij. Er zal dan ook weer meer en vaker energie in moeten dus net als bij u: even bijkomen en nieuwe energie op zijn tijd kan geen kwaad!
Hoe krijg ik maximaal rendement van de accu? Het bovenstaande wordt bepaald bij ontwerp van de elektrische fiets. Toch onderstaand wat informatie die kan helpen om de prestatie te verbeteren.
Volg in alle gevallen altijd de gebruiksaanwijzing bij uw fiets. En lees de tips voor de batterij. Daarnaast kunt u onderstaand tips opvolgen, welke de levensduur van de accu ten goede komen:

 

  • Loodaccu´s gaan zeer snel kapot indien zij ongeladen worden weggezet. Het verdient dus aanbeveling na gebruik de accu direct op te laden. Dit moet dan wel een redelijk gebruik zijn waarmee bedoeld wordt dat u niet na 5-15 minuten fietsen met een goede batterij de batterij weer gaat laden. Ook het regelmatig bijladen van een niet gebruikte batterij is verstandig. (min. 1 x per maand). Tot slot kunt u deze batterij beter half leeg rijden dan helemaal want het leeg rijden verkort de levensduur.
  •  
  • NiCd accu´s kunnen beter tegen een stootje. Ze hebben vaak last van het zgn. memory effect. Dit kan worden verholpen door de accu enkele keren te ontladen en vervolgens opnieuw op te laden. In enkele gevallen worden NiCd accu zonder memory effect gebruikt. De accu nooit diep ontladen! En ook hierbij de batterijn minimaal eens in de maand laden of als u ermee fiets natuurlijk zo vaak  als nodig. Als de lader een refresh functie heeft kunt u die gebruiken ongeveer eens per 15 ladingen.
  • NiMh accu’s hebben minder last van het zgn. memory effect. Toch kan het geen kwaad de accu periodiek leeg te rijden, zodat het maximale rendement na opladen weer gehaald kan worden.
  • Nooit de batterij diep ontladen met een lampje of iets dergelijks.
  • Een goede bijpassende lader gebruiken.
  • Bij stilstand perioden de batterij uit de fiets nemen, op een koele droge plaats opslaan en eens per maand laden.
  • Laders met een druppelfunctie zijn goed ook als de batterij op de fiets blijft maar de lader wel aangesloten laten zodat de batterij vol en in een optimale conditie blijft.
  •  
  • Voor alle Lithium batterijen: de batterijen niet direct na het laden weer van de lader halen. Het BMS (batterij management systeem) gaat als de batterij vrijwel geheel geladen is nog een balans lading uitvoeren en die is ter verbetering van de prestatie: vermogen maar met name levensduur. Dus laat de lader gerust tot de volgende morgen of zelfs een weekend aan de lader.
  • Na een redelijke rit kunt u alle technieken weer laden zodat de batterij geladen is voor het volgende gebruik. Ook bij stilstand periodes altijd vooraf de batterij laden.

 

prijzen accurevisie            
merk en type fiets technologie spanning V capaciteit AH prijs€ capaciteit AH Prijs€
             
Avancer support li-ion  25,9 11,25 319 17 389
Anwb adventure li-ion 37 6,75 299    
Anwb adventure li-ion 37 9 339 13.5 409
Anwb adventure nimh 24 9 225    
Antec remo & D2 li-ion 37 11,25 389    
Azor li-ion  25.9 11,25 319 17 389
Batavus e-go 1,2&4 nimh 24     9 225    
Batavus crescendo&lento li-ion 37 11 389    
Batavus Marcato li-ion 37 6,6 299 8.8 339
bionx  nimh 24 9 225    
bosch li-ion 37 9 339 13.5 409
Citybike li-ion  25.9 11,25 319    
Citystar li-ion 25.9 11,25 319    
Cortina S3 li-ion  25.9 11,25 319    
easybike tornado nimh 24 9 225    
fylla Excimer li-ion 25.9 9 299    
Gazelle easyglider li-ion 25.9 9 299 11.25 319
Gazelle easyglider li-ion 25.9 13.5 339 17 389
Gazelle easyglider li-ion 25.9 20.5 439    
Giant lafree nimh 24 9 225    
Giant twist 1.0  nimh 24 9 225    
Giant twist go li-ion 25,9 9 299 11.25 319
Giant twist go Li-ion 25.9 13.5 339 17 389
Giant twist power li-ion  37 11,25 389 17 459
Harbin li-ion 37 9 339 11.25 389
Harbin li-ion 37 13.5 409 17 459
Montego li-ion 37 9 339 13.5 409
Montego li-ion 25.9 9 299 11.25 319
Montego li-ion 25,9 13.5 339 17 389
Multi cycle/bikkel li-ion 25,9 11,25 319 17 389
Qwic wind mee/ xh38 li-ion 25.9 11,25 319 17 389
Qwic trent urban / smart e li-ion 37 11,25 389 17 459
Rih omega li-ion 37 11,25 389 17 459
Sparta emotion C2/C3 li-ion 25,9 11.25 319 17 389
Sparta pharos / finesse nimh 24 9 225    
Sparta pickup li-ion 37 11,25 389 17 459
Yamaha pas nimh 24 9 225  

 

bionx accu's van trek en diamant kunnen wij niet reviseren/upgraden.

 

Staat het model en merk niet in de lijst neemt u gerust contact met ons op voor een passende offerte. de aangegeven ampere uren (AH) hoeft niet perse overeen te komen met u huidige accu vaak wordt de inhoud na revisie wat of veel groter. u kunt u gereviseerde accu weer gewoon met u huidige lader opladen.

Alle prijzen zijn incl Btw en excl evt verzenden. 

Garantie 12 maanden.

een nieuwe e-bike accu besteld u voordelig en eenvoudig hier  webshop

Extrabike hoopt u met deze informatie wat wegwijs te hebben gemaakt in de techniek van fietsaccu, s mochten er nog vragen zijn na aanleiding van deze uitleg staan wij u graag te woord.

 

Klantvriendelijkheid, goede service, en persoonlijk contact zijn de pijlers waar Extrabike op staat.

Baarzenstraat 21, Vught

  073-8506853

ExtraBike

ma* 09.00 tot 18.00 (werkplaats)
di-vr 09.00 tot 18.00
zat 09.00 tot 16.00
avonden    op afspraak

*Alleen werkplaats  

klik voor bijzondere sluitingen

Neem een kijkje in onze winkel
Kijkje in Extrabike