wie zijn wij

Ondernemers aan het woord  Pascal & Nicole van de Sande 

Extrabike Vught

Door: Robert B. P. van Weperen ( blad fiets markt)

“Ik schrik niet van een bosje draad”

Vught, eind december. De vibrerende metropool doet haar naam eer aan: in Vught, afgeleid van het woord vocht, regent het onafgebroken. De lucht is grauw en grijs en de temperatuur bijpassend laag. Gelukkig is het droog en warm in de sfeervol verlichte winkel van Pascal (40) en Nicole van de Sande (39), eigenaren van Extrabike.

Er zijn geen klanten in de winkel dus het hele management is beschikbaar voor een interview. Even later zitten we met zijn drieën rond een tafel. Een hardhouten tuinset ; alles wat aan die prachtige zomer van 2014 herinnert is meegenomen, nietwaar? Zodra de thee is ingeschonken klinkt de openingsvraag: “Wat is het verhaal achter deze winkel?” Pascal neemt het voortouw. “Al mijn leven lang ben ik gek op techniek. Vanaf mijn 9e knutsel ik met oude radio’s, en later brommers.  Eenmaal op de MTS koos ik voor een elektrotechnische opleiding, waarna ik als servicemonteur aan de bak kwam. Eerst in de utiliteit en winkelbouw later bij het land van Ooit en daarna bij Easybike. Dat is een bedrijf dat onder andere bekend staat als ontwikkelaar en fabrikant  van Thorbike.  Wij leverden elektrische Cortina-fietsen aan Kruitbosch en Avancer e-bikes aan Biretco. Dat was nog  in de tijd dat de elektrische fiets nog in de kinderschoenen stond, waardoor de fietsendealers nog maar nauwelijks kaas hadden gegeten van de techniek die er bij een elektrische fiets komt kijken.” Dat was ze natuurlijk ook niet aan te rekenen, want de fiets met accu kwam van de ene op de andere dag uit de lucht vallen. De 100 jaar daarvoor kon je je als vakman prima handhaven met een batterijtje en een stukje stroomdraad om de fietsverlichting op orde te brengen. “Het was zelfs zo’n nieuw product dat de meeste dealers niet eens een multi-meter in huis hadden. Ik had als voordeel dat ik niet schrik van een bosje draad.”  

Om de gebrek aan kennis zoveel mogelijk bij te spijkeren gaf Pascal trainingen aan de winkeliers zodat zij vervolgens de fietsen zelf konden  servicen. “Vaak gaf ik hulp via de telefoon. En als het echt niet lukte, dan kwamen ze naar ons, naar Geldermalsen. Dat waren leuke tijden. Voor onze klanten was het bijna rakettechnologie, terwijl het voor mij doodgewone elektrotechniek was.” Een enkele keer ging Pascal ook bij e-bike bezitters thuis langs om reparaties uit te voeren. Dat waren dan mensen die bijvoorbeeld een fiets cadeau gekregen hadden bij de aankoop van  een bankstel. Of mensen die een e-bike hadden gekocht bij marktkooplui die nog minder verstand hadden van fietsen. Laat staan een fiets met elektrische ondersteuning zoals dat toen nog übercorrect heette. “Die bezoekjes aan huis waren voor mij de eerste keren dat ik direct contact had met de eindgebruiker. Dat beviel me gelijk goed, want die mensen hadden best wel stress omdat ze vaak geen kant op konden met hun dure, haperende fiets. In die dagen kon je niet zomaar even een monteur uit de Gouden Gids prikken. En tja, als ik het dan voor hun ogen oploste dan waren ze helemaal happy. Het waren vaak oudere mensen. Of beter gezegd: uitsluitend. Senioren die snel afhankelijk raakten van hun fiets met ‘geleende trapkracht’ omdat ze daardoor gelijk 15 jaar jonger werden. Ze konden weer fietsen, ze herontdekten hun mobiliteit en werden  van de ene op de andere dag onafhankelijker dan ooit. Boodschappen doen werd weer een makkie en niets hield hen voortaan tegen om in het weekend fluitend 40 km weg te trappen. Het fijne van deze groep is dat ze vriendelijk zijn en niet schrikken van de aanzienlijke kosten die een reparatie doorgaans met zich meebrengt. En ja, geloof me, in de pionierstijd van de e-bike heb ik wel leren sleutelen.”

In 2007 begon in Nederland de belangstelling  voor de elektrische fiets flink toe te nemen. Meerdere fietsmerken kwamen met een elektrische variant en onder consumenten groeide de interesse met de dag. Voor Pascal was dat het sein om als zelfstandig ondernemer in deze nieuwe wereld te duiken. Hij huurde een bedrijfsruimte tegenover hun woning in vlijmen. Een krappe 50 m2. Dat was zo klein, dat het magazijn in Den Bosch stond en de reparaties werden uitgevoerd aan de overkant. In de garage naast de eigen woning. “Ik herinner me als de dag van gisteren dat er een drie-asser in onze straat stopte. Met 25 e-bikes aan boord die in onze voortuin werden gestald, waarna wij konden beginnen met de inrichting van de winkel.”

Boven de winkel plaatsten de e-pioniers een groot bord met als opschrift ‘Iedereen Mobiel’.  Nee, dit was niet een politieke leuze, maar de diepe wens van Pascal en Nicole die snel hun capaciteiten als ondernemer aan het opschalen waren. Want levenspartner Nicole, die ongelogen broodjes bakte bij die ene supermarkt die zogenaamd op de kleintjes let, sprong hand in hand met Pascal in dit avontuur.  Doordeweeks was de winkel alleen ’s middags open en draaiden ze om en om dienst. Op de zaterdag bestierden ze samen  de winkel. “Voor mij was het een enorm spannend natuurlijk,”  licht Nicole toe met een goed gevoel voor understatement.  “Ik wist helemaal niets van fietsen. Van een derailleur had ik nog nooit gehoord. Laat staan dat ik op de hoogte was van elektrotechniek.” Toch was het Nicole die als eerste een elektrische fiets verkocht, een Antec. Binnen 5  dagen nadat de deuren geopend waren. “Yess, dacht ik en heb gelijk Pascal gebeld. Dat was een geweldig mooi moment.”

Maar hoe verkoop je een fiets als je er de ballen verstand van hebt?  “Dat heeft vast alles te maken met onze benadering, denk ik. Wij nemen eindeloos veel tijd voor de klant. Bovendien  had ik van tevoren natuurlijk zoveel mogelijk documentatie doorgenomen om over de technische specificaties te kunnen vertellen. En als ik er echt niet uitkwam, dan belde ik Pascal. Maar door gewoon te luisteren kom je een heel eind. Een geluk was natuurlijk ook dat het aanbod beperkt was en de klant nog niet zoveel wist.” Pascal vult aan:  “Ik denk dat het in ons voordeel werkte dat wij niet  de derde generatie van een fietsenbedrijf waren. De gevestigde orde was gewend om een fiets van 800 euro te verkopen. En niet een fiets van 2000 of meer. Ik meen ook dat het feit dat wij relatieve nieuwkomers zijn nog altijd in ons voordeel werkt. ” Wat ook niet onbelangrijk was, was dat het bij de senioren niet aan liquiditeiten ontbrak, de financiële crisis, de wankelende pensioenfondsen en het gekrijs van de Ouderenpartij ten spijt. Bovendien was de onderneming met eigen geld en een beetje van vader gefinancierd, dus dieper dan blut konden ze niet gaan.

Binnen anderhalf jaar barstte de winkel uit haar voegen en werd het tijd naar iets anders uit te kijken. Vught als vestigingsplaats kwam al snel bovendrijven. Een klant had het genoemd als optie en een klein marktonderzoekje leerde dat er genoeg inwoners waren om te elektrificeren. Een pand waar voorheen een juwelier had gezeten – de immense kluis met stalen deur herinnert daar nog aan – werd vanaf 2009 de nieuwe plek. Behalve een nieuw adres kwam er een nieuwe naam: Extrabike. En een vernieuwd en uitgebreider assortiment. Want voortaan was er ook ruimte voor ‘gewone’ fietsen. Fietsen waarbij 100% van de trapkracht uit de eigen kuiten komt. Het waren Gazelle en Cortina die deze klassieke hoek mochten vullen. Compleet nieuw was ook de wand met accessoires van Simpson en topeak   “Daar heeft Jan van Beek van Kruitbosch ons erg bij geholpen. Echt fijn dat dat er gelijk strak en overzichtelijk bijstond.” In het oog lopend is ook de wand waar de Brooks-collectie staat uitgestald. “Wat een prachtige spullen zijn dat. Niet goedkoop, maar wel heel kwalitatief. Producten die het imago van onze winkel verder versterken.

Qua e-bike maken  Flyer, Cortina, Kalkhoff, Gazelle en Spiked de dienst uit. “Binnenkort ook Dutch ID, daar verheug ik mij enorm op. De vlaggen staan al buiten, nu de fietsen nog.” Dat Flyer ruim vertegenwoordigd is, is geen verrassing. “Ik zag toen al dat dit een kwaliteitsfiets was. Maar het is ook weer niet  zo dat ik me blind staarde op de duurste A-merken. Dankzij mijn kennis en ervaring was ik prima in staat om het kaf van het koren te scheiden. Daarom hadden we ook Schwinn binnengehaald. Helaas zijn zij gestopt met hun onderscheidende e-bikes.”

Cortina is bij de Van de Sande’s de Benjamin onder de accu-loze fietsen. “Het is een mooi, modebewust merk,” weet Nicole. “Kruitbosch voelt goed de wensen aan van de consument.” “En het is een geweldig bedrijf om mee te werken,” vult Pascal aan.” Alle afspraken komen ze na. Als een klant met bijvoorbeeld een kapotte tassluiting de winkel binnenstapt, dan zorgt Kruitbosch ervoor dat ik een week later een klant dolblij kan maken. Zo moet het zijn: de kwaliteit die wij onze klanten willen bieden, wordt volkomen gefaciliteerd door hen. Dat is goud waard: je bent tenslotte zo goed als de mensen achter je goed zijn. Wat we ook fijn vinden van Cortina is dat ze altijd de goede kant op ontwikkelen. Eventuele tekortkomingen in hun modellen worden de eerstvolgende collectie of eerder opgelost. Dus geen jarenlang geëmmer.”

Veel minder halleluja klinkt er door de winkel, waar twee uur lang geen enkele klant zich meldt, als de naam van Gazelle valt.  “We hebben gekozen voor dit merk in ons assortiment voor de kwaliteit en de mooie collectie echter  vrolijk worden we er op dit moment niet van. De enorme kortingen op internet waren al niet meer uit te leggen, en ik kan begrijpen dat  mensen bij ons binnenstappen voor een proefrit en vervolgens online de fiets bij een ander kopen.” Maar het kan nog erger, weet Pascal. “Nu is het zo erg dat ze niet eens meer in de winkel komen, waardoor we ook nog eens een belangrijk klantencontact mislopen. Consumenten hebben de keuze voor het Experience-centre.” En wij als dealers worden meer en meer buitenspel gezet.

Ook bij de e-bikes lekt er omzet weg. “Mensen die  in het verleden hun eerste elektrische Flyer bij ons kochten, en een goede relatie met ons hebben, kopen zonder aarzelen de opvolger in Duitsland en pakken zo 400 euro voordeel.” Nicole vult aan: “Ja, het  is gedaan met de winkeltrouw. Dat merken wij zelfs, terwijl we nog maar zo kort bezig zijn. Daarom zijn we zo enthousiast met een  partij als Flyer of Kalkhoff. Die zorgen voor prijsrust.”

Volgens Pascal ligt de oplossing geheel en alleen bij de fabrikant. “Zij en zij alleen moeten het doen. Dit kun je niet aan de individuele ondernemers overlaten. We hebben behoefte aan fabrikanten die de kwaliteit en beleving van bijvoorbeeld Apple kunnen realiseren. De mensen liggen daar een nacht voor op de stoep, zonder dat ze ook maar een cent korting geven.”

Hoe zit het met voorraadbeheer en de kassa? “Die zijn volledig geautomatiseerd door Adsoft. “Ja, ik weet dat er nog collega’s zijn die alles met losse bonnetjes doen. Maar  wanneer moet je dan slapen? Wij maken zo al 6 dagen van 10 uur of meer per week. Dat zeg ik niet om stoer te doen, maar er komt gewoon heel veel bij kijken als je middenstander bent.”

En wat zijn de ambities voor 2015?  “We kijken uit naar de Dutch ID collectie met Shimano Step, die zich krachtig onderscheidt van de merken die voor Bosch hebben gekozen. Daar verwachten we veel van. Verder zouden we graag de complete collectie van Flyer onderdak geven. En Kalkhoff krijgt van ons nog meer aandacht. Verder ontwikkelen we onze eigen merk SandeX een huismerk waarin we modellen zullen uitbrengen met midden motor onder de 2000,- euro .

Wat is trouwens die Leaos-fiets die daar zo staat op te scheppen met al dat carbon? Dat is een handmade speed pedelec uit Italië. Alle kabels zijn weggewerkt en weegt 19 kg. Het is de eerste en enige in Nederland. Kosten 6700,- en hij gaat verkocht worden, dat weet ik zeker. Er is bij ons nog nooit een fiets blijven staan.  Nee, ook die fiets op houten velgen niet. Die hebben we van een goede relatie gekregen ter decoratie.

Eerst nog even wat foto’s en dan nemen we afscheid. Van twee ondernemers die, net als vele collega’s, op een heel eigen manier tegen de fietsenbusiness kijken en zo een manier vinden een gezonde onderneming te runnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klantvriendelijkheid, goede service, en persoonlijk contact zijn de pijlers waar Extrabike op staat.

Baarzenstraat 21, Vught

  073-8506853

ExtraBike

ma* 09.00 tot 18.00 (werkplaats)
di-vr 09.00 tot 18.00
zat 09.00 tot 16.00
avonden    op afspraak

*Alleen werkplaats  

klik voor bijzondere sluitingen

Neem een kijkje in onze winkel
Kijkje in Extrabike